maandag 9 april 2012

Marathon Utrecht


Eindelijk was het vandaag weer eens tijd voor de marathon van Utrecht. Naar deze marathon heb ik lang uitgekeken en hard voor getraind. Het plan voor vandaag was om een poging te doen om mijn marathontijd onder de 3 uur te brengen.
Na 3 pannekoeken en 2 bakjes kwark als ontbijt vertrok ik om 09:01 uur per trein naar Utrecht. Om 9:30 uur liep ik de Jaarbeurs binnen op zoek naar de startnummer-uitgiften en kleedruimten. Het was vandaag eigenlijk bijna ideaal loop weer, 10 graden en wat mieser regen, alleen de stevige wind was niet erg fijn.
Na een beetje warm gelopen te hebben zakten de zenuwen een beetje, het blijft toch een happening ook al is het m'n 15e marathon. Om 10:15 uur liep ik richting startvak waar ik een mooi plekje vond redelijk vooraan. Om 10:30 uur klonk het startschot en gingen we vol goede moed op pad om deze 42,195 km tot een goed einde te brengen. Ik probeerde gelijk een goed tempo te pakken van net onder de 4:15, het was een heel gewurm tussen de wat langzamere starters door. Mijn eerste kilometers ging in 4:11, 4:08 min/km.


Met de kilometers die volgden was het moeilijk om niet te veel energie te verspillen met tegenwind en een brug op. Ik liep deze kilometers iets te langzaam 4:17, 4:18 min/km.
Bij kilometer 4 liep ik een stukje met een man mee die me aansprak, hij zei; " hé ken je me nog van 3 jaar geleden met de marathon van Utrecht hebben we bijna de hele marathon samen gelopen" ik kon hem inderdaad nog van gezicht.
Bij kilometer 8 stond er onverwachts een supporter/verzorging in de vorm van mijn zusje Nanda, die uitgerust met een flesje water en een banaan op 3 plekken langs het parcours te vinden was, erg fijn natuurlijk.
Het tempo ging nog lekker en voelde goed;  4:13, 4:14 min/km. Bij kilometer 12 werd ik nog aangemoedigd door hardloopkennis Thijs Geurts die ergens boven uit een raam hing.
Bij kilometer 18 kwam er een welkome verrassing langs fietsen, het was dorpsgenoot en hardloopkennis Ad Gelderblom die het idee had om mij een beetje te helpen, dat is natuurlijk ideaal voor water en een klein praatje onderweg. Het was ook lekker met de stukken tegenwind kon ik een beetje achter hem aan lopen. Halverwege kwam ik door in 1:29:32 nog goed op schema maar ik besefte toen wel dat het moeilijk ging worden om de 2e helft ook zo vlak te lopen, maar toch ging ik het proberen. Inmiddels richting de 30 kilometer en het tempo was iets te laag 4:16,4:17 min/km. Net na het 30 kilometerpunt kreeg Ad een lekke band en moest hij afhaken om zijn band te verwisselen. Alleen ging ik verder om de laatste 12 kilometer te volbrengen het werd zwaarder en zwaarder, het tempo zakte dan ook richting de 4:30 min/km en soms zelfs daar boven.
Wat kilometers later kwam Ad weer terug, maar moest later weer afhaken met weer een zachte band. De laatste lastige kilometers braken aan; de stad door over gladde, ongelijke steentjes en onder de Dom door. Het doet wel een beetje pijn om over ongelijke ondergrond te lopen na zoveel kilometers. Ik probeerde tempo te maken om toch nog mijn pr.(3:05:12 Parijs) uit de boeken te lopen.
Uiteindelijk finishte ik 8 sec.onder mijn pr. in een tijd van 3:05:04 als 6e van de 328 prestatie lopers en 72e overall van de 618 marathonloper en loopsters.
Een heel klein beetje tevreden ben ik wel maarja die tijd onder de 3 uur is mislukt.
Bij de finish werd ik opgevangen door mijn zusje die ik hartelijk wil bedanken voor de goede verzorging en ook Ad bedank ik hartelijk voor zijn fantastische werk.

3 opmerkingen:

  1. weer een mooi verhaal, en een mooie PR trots

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Graag gedaan Erwin, de volgende keer gewoon vragen hoor!

    Mzzl Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lees het nu pas, maar mooi verhaal en bizar goede tijd!!

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie!!!