zondag 14 december 2014

Marathon Spijkenisse


Vandaag stond er dan eindelijk weer een marathon op het programma. Dit keer reisde ik af naar Spijkenisse om daar voor de 2e keer in m'n hardloopcarrière de marathon te lopen (3:30:06 in 2008).
Ik had voor deze marathon eens een andere trainingsaanpak gedaan, wel de gebruikelijke 10 weken en kilometers, maar meer lang tempowerk. Ik was benieuwd hoe dit vandaag uit zou pakken. Het werd wel weer eens tijd voor een goede tijd op de marathon want de laatste keer dat ik onder de 3:10 liep was in 2012.



Het was vandaag prima loopweer al stond er wel wat wind, verder was het een graad of 5/6. Ik koos als wedstrijdpak vandaag voor een korte broek en een thermoshirt zonder mouwen met daaroverheen natuurlijk m'n VS-sport singlet. Na wat warm gelopen te hebben ging ik richting start waar ik door meerdere mensen voor gek werd verklaard vanwege m'n kleding. Om 11:00 uur klonk het startschot en na anderhalf rondje glibberen op de baan door nachtvorst gingen we de wijde wereld in. De eerste kilometers was het oppassen, want op veel plekken was de weg alleen maar ijs. Het doel was om een tempo van zo rond de 4:10 min/km te lopen en dit zolang mogelijk vol te houden. De eerste kilometers was het wat zoeken naar het goede tempo (3:44, 3:58) maar de derde kilometer had ik hem.
Ik hobbelde vele kilometers tussen de 4:10 en 4:15 min/km soms met een medeloper en soms kilometers alleen. Het nadeel van de wat kleinere marathons (259 deelnemers) is dat je vaak een eenzame strijd met klok loopt. Halverwege kwam ik door in 1:27:48 en voelde het tempo nog prima. Zelfs na de vele kilometers tegenwind, maar bij kilometer 25 was er weer een zeer glad stuk waar ik veel slipte, dit koste veel energie en ik kon hierna ook niet meer het tempo terugpakken. Het tempo zakte naar rond de 4:30 min/km met als  gevolg dat ik na 30 kilometer schema sub. 3 uur vaarwel moest zeggen. De laatste 12 kilometer had ik als doel zo lang mogelijk onder de 5 min/km blijven om een tijd onder de 3:10 te realiseren
Uiteindelijk finishte ik in 3:08:23 als 24e overall en als 5e van de mannen 35+ toch wel tevreden ( kledingkeuze bleek ook prima, niet koud gehad!)

1 opmerking:

Alvast bedankt voor je reactie!!!