zaterdag 21 december 2019

Eindejaars marathon


Vandaag stond de laatste en 5e marathon van 2019 op het programma. In alle vroegte reisde ik samen met mijn vader af naar Kampenhout in Belgie om daar mijn 38e marathon te gaan lopen.
Ook ging er een fiets mee zodat m’n vader de verzorging onderweg op zich kon nemen. Na zo’n uur en drie kwartier kwamen we aan in Kampenhout. De sporthal aldaar was leuk versierd en er stonden allemaal lange tafels gedekt met gekleurde tafelkleden en stoelen eraan, zag er erg gezellig uit. Eerst even een lekker bakkie gedaan, om vervolgens me klaar te maken voor de race. Het was vandaag lekker loopweer, net geen 10 graden met een klein windje.
Met een groep van zo’n 85 individuele en 90 estafette marathonlopers spoelde we ons om 10 uur naar de start buiten voor de sporthal. Het plan van vandaag lekker hobbelen doorborduren op mijn vorige marathon en zo op weg naar de 40e marathon in Rotterdam in april.


Ik was benieuwd wat de route van deze marathon me ging brengen in deze onbekende omgeving.
De eerste kilometers slingerde over het Belgische asfalt ik hobbelde lekker mee in een groep op zo’n 4:15 min/km. Bij het ingaan van een onverhard modderachtig pad liet ik de groep gaan en pakte een lekker souplesse tempo van zo rond de 4:30 min/km op. Na dit stuk het asfalt weer op om later wederom een leuk stuk onverhard parcours te nemen. Na weer een slingerweggetje van asfalt kwamen we na 7 km (30 min) terug bij de sporthal waarin we een kleine lus maakte (tevens wisselpunt estafette). Mijn vader fietsers lekker mee en voorzag me van drinken. Bij het ingaan van de 2e ronde speculeerde we dat het toch niet waar zal zijn dat het rondjes waren, het begon er aardig op te lijken toen we dezelfde afslagen namen. Mijn vader besloot terug te gaan naar de sporthal om daar elke ronde drinken aan te reiken. Mentaal moest ik er wel er wel even bovenop komen want poe hé 1, 2 of 3 rondjes over dit mooie parkoers is echt wel leuk maar 6 dat is killing. Ik pepte mezelf op en hobbelde lekker de rondjes, 2e, 3e en 4e ronde gingen in 32 minuten. Het 5e rondje werd het zwaarder vooral de onverharde gedeelte dit rondje ging 34 minuten. Het gaf een goed gevoel om het 6e (38 min) en laatste rondje in te gaan al waren de benen al aardig gesloopt.
Uiteindelijk finishte ik als 19e man in een tijd van 3:19:39 en keerde tevreden huiswaarts met een mooi shirt en 6 stronkjes witlof als beloning.

Met deze marathon is er een einde gekomen aan mijn 13e loopjaar, het was een prima jaar voor het eerst kwam ik qua kilometer boven de 2600. Ik liep dit jaar 5 prima marathons en 1 trail, deze ging overigens niet naar behoren door de hitte.
Langs deze weg wens ik iedereen fijne feestdagen en een gezond en sportief 2020 toe.

2 opmerkingen:

Alvast bedankt voor je reactie!!!